Deel dit artikel

Voorkomen is beter dan genezen: technisch beheer op afstand

Blog14 april 2025

Technische ondersteuning van Alphatron Zorgverbinders gaat veel verder dan alleen het oplossen van acute problemen. "Het is als een preventieve APK voor je auto: we controleren, onderhouden en adviseren voordat er problemen ontstaan", legt Remco van der Kooij, Support Engineer Medische Software, uit.

Zorginstellingen kunnen bij Alphatron Zorgverbinders terecht voor technisch beheer op afstand. Bijvoorbeeld met vragen over software of als iets niet werkt. Maar steeds meer zorginstellingen ontdekken deze dienst omdat het hen twee extra grote voordelen oplevert. Allereerst worden ze door Alphatron ontzorgt en daarnaast helpt het om processen te optimaliseren. "Wij nemen het technische beheer van bijvoorbeeld de software van JiveX uit handen", vertelt Remco. "We werken met een standaard aanpak die we hebben ontwikkeld vanuit onze jarenlange ervaring met technisch beheer in de zorg."

Proactief monitoren

Als support engineers voeren Remco en zijn collega’s wekelijks uitgebreide softwarecontroles uit. Iedereen doet dat voor zijn eigen klanten en met elke klant is afgesproken hoeveel tijd ze daaraan besteden. "We monitoren bijvoorbeeld of het goed gaat met de opslag van medische beelden en kunnen door trendanalyses vroegtijdig signaleren als er ongewone patronen ontstaan", licht Remco toe. "Als een schijf bijvoorbeeld ineens twee keer zo snel volloopt, onderzoeken we direct de oorzaak. Vaak kunnen we dan preventief ingrijpen voordat eindgebruikers er überhaupt iets van merken."

Expertise op Champions League niveau

De complexiteit van zorgsystemen vraagt om specialistische kennis. "Op het gebied van support, is dit de Champions League", zegt Remco en legt uit waarom. "Je moet niet alleen de software en systemen goed kennen, maar ook begrijpen hoe ziekenhuisprocessen werken. Een fout kan direct impact hebben op de patiëntenzorg, dus je moet nauwkeurig werken en weten wat je doet. De juiste kennis en ervaring zijn cruciaal om goeden inschattingen te maken en oplossingen te bedenken."

Adviserende rol

Dankzij de intensieve monitoring signaleert het supportteam van Alphatron ook mogelijkheden voor procesverbetering bij klanten. "We zien soms patronen in terugkerende problemen. Die worden lang niet opgemerkt. Of er wordt niets mee gedaan, gewoon omdat het nou eenmaal altijd zo is geweest", vertelt Remco. "Als wij zo’n patroon zien, dan adviseren we de klant over mogelijke oplossingen om processen beter te maken. Ook als die buiten onze eigen invloed liggen, maar bijvoorbeeld bij een andere leverancier. Hoe fijn is het als uiteindelijk alle processen zo efficiënt mogelijk verlopen."

Pure ontzorging

Het bijzondere aan deze vorm van technisch beheer is dat klanten er weinig van merken. "We werken grotendeels op de achtergrond", legt Remco uit. "Zorgprofessionals kunnen zich volledig focussen op hun werk en erop vertrouwen dat de software en de systemen blijven draaien. We nemen alleen contact op bij dringende zaken of als we verbetermogelijkheden zien. Voor de rest is het pure ontzorging."

Sommige zorginstellingen kiezen voor deze dienst om inderdaad volledig ontzorgd te worden, andere juist omdat ze weten dat Alphatron de expertise heeft om hun systemen optimaal te laten functioneren. "Het is belangrijk werk dat ik met passie en bevlogenheid doe. Het geeft voldoening om te zien hoe we met ons preventieve werk en proactieve advies bijdragen aan efficiëntere zorgprocessen. Want dat is waar we het voor doen: flow in de zorg brengen met technologie", zegt Remco tot slot.

Ook interessant voor jou

Bekijk al het nieuws
Blog1 maand geleden

De Europese AI-verordening en de gevolgen voor de zorg

De Artificial Intelligence verordening van de Europese Unie brengt duidelijkheid over het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI), ook binnen de medische sector. Maar met deze wetgeving komen ook nieuwe verplichtingen.

Lees meer
Blog1 maand geleden

Slimme integratie maakt medische beelden toegankelijk voor patiënten

Bij Medisch Spectrum Twente hebben wij medische beelden via een slimme koppeling toegankelijk gemaakt in het patiëntportaal. Dit vergroot het inzicht, bevordert transparantie en geeft patiënten meer regie over hun zorg.

Lees meer
Nieuws1 maand geleden

Groene Hart Ziekenhuis start met volledig digitale ECG-workflow

Het Groene Hart Ziekenhuis gaat alle ECG-processen digitaliseren met JiveX HCM. Dit verhoogt veiligheid en efficiëntie en lost knelpunten op in de huidige workflow. De afronding is gepland voor Q3 2025.

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies. Lees hier meer over in onze Privacy Policy

Noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn essentieel voor het functioneren van de website. Zonder deze cookies kunnen basisfuncties zoals paginanavigatie en beveiligde toegang niet goed werken.
Functionele cookies
Deze cookies zorgen ervoor dat de website gebruiksvriendelijker wordt door je voorkeuren te onthouden, zoals taalinstellingen of inloggegevens, zodat je een betere en persoonlijkere ervaring hebt.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen ons om de prestaties van de website te analyseren en verbeteren. Ze verzamelen geanonimiseerde informatie over hoe bezoekers de site gebruiken, zoals welke pagina’s het meest worden bezocht.
Targeting cookies
Deze cookies worden gebruikt om je online gedrag te volgen en gepersonaliseerde content of advertenties aan te bieden, zowel op onze site als daarbuiten.
Social media cookies
Deze cookies maken het mogelijk om content te delen via social media-platforms en om interactie met onze social kanalen direct via de website mogelijk te maken.