Voorkomen is beter dan genezen: technisch beheer op afstand
Technische ondersteuning van Alphatron Zorgverbinders gaat veel verder dan alleen het oplossen van acute problemen. "Het is als een preventieve APK voor je auto: we controleren, onderhouden en adviseren voordat er problemen ontstaan", legt Remco van der Kooij, Support Engineer Medische Software, uit.

Zorginstellingen kunnen bij Alphatron Zorgverbinders terecht voor technisch beheer op afstand. Bijvoorbeeld met vragen over software of als iets niet werkt. Maar steeds meer zorginstellingen ontdekken deze dienst omdat het hen twee extra grote voordelen oplevert. Allereerst worden ze door Alphatron ontzorgt en daarnaast helpt het om processen te optimaliseren. "Wij nemen het technische beheer van bijvoorbeeld de software van JiveX uit handen", vertelt Remco. "We werken met een standaard aanpak die we hebben ontwikkeld vanuit onze jarenlange ervaring met technisch beheer in de zorg."
Proactief monitoren
Als support engineers voeren Remco en zijn collega’s wekelijks uitgebreide softwarecontroles uit. Iedereen doet dat voor zijn eigen klanten en met elke klant is afgesproken hoeveel tijd ze daaraan besteden. "We monitoren bijvoorbeeld of het goed gaat met de opslag van medische beelden en kunnen door trendanalyses vroegtijdig signaleren als er ongewone patronen ontstaan", licht Remco toe. "Als een schijf bijvoorbeeld ineens twee keer zo snel volloopt, onderzoeken we direct de oorzaak. Vaak kunnen we dan preventief ingrijpen voordat eindgebruikers er überhaupt iets van merken."
Expertise op Champions League niveau
De complexiteit van zorgsystemen vraagt om specialistische kennis. "Op het gebied van support, is dit de Champions League", zegt Remco en legt uit waarom. "Je moet niet alleen de software en systemen goed kennen, maar ook begrijpen hoe ziekenhuisprocessen werken. Een fout kan direct impact hebben op de patiëntenzorg, dus je moet nauwkeurig werken en weten wat je doet. De juiste kennis en ervaring zijn cruciaal om goeden inschattingen te maken en oplossingen te bedenken."
Adviserende rol
Dankzij de intensieve monitoring signaleert het supportteam van Alphatron ook mogelijkheden voor procesverbetering bij klanten. "We zien soms patronen in terugkerende problemen. Die worden lang niet opgemerkt. Of er wordt niets mee gedaan, gewoon omdat het nou eenmaal altijd zo is geweest", vertelt Remco. "Als wij zo’n patroon zien, dan adviseren we de klant over mogelijke oplossingen om processen beter te maken. Ook als die buiten onze eigen invloed liggen, maar bijvoorbeeld bij een andere leverancier. Hoe fijn is het als uiteindelijk alle processen zo efficiënt mogelijk verlopen."
Pure ontzorging
Het bijzondere aan deze vorm van technisch beheer is dat klanten er weinig van merken. "We werken grotendeels op de achtergrond", legt Remco uit. "Zorgprofessionals kunnen zich volledig focussen op hun werk en erop vertrouwen dat de software en de systemen blijven draaien. We nemen alleen contact op bij dringende zaken of als we verbetermogelijkheden zien. Voor de rest is het pure ontzorging."
Sommige zorginstellingen kiezen voor deze dienst om inderdaad volledig ontzorgd te worden, andere juist omdat ze weten dat Alphatron de expertise heeft om hun systemen optimaal te laten functioneren. "Het is belangrijk werk dat ik met passie en bevlogenheid doe. Het geeft voldoening om te zien hoe we met ons preventieve werk en proactieve advies bijdragen aan efficiëntere zorgprocessen. Want dat is waar we het voor doen: flow in de zorg brengen met technologie", zegt Remco tot slot.